mandag 8. september 2008

Min sommer
En fortelling av Nanna-Lill Røst

Sommeren 2008 var en fin periode for meg. Jeg har blant annet flyttet, reist rundt Norden med bil og fått meg en meget trist og forferdelig nyhet. Jeg har forandret meg mye til det gode og føler jeg har vokst mye på de erfaringene jeg har møtt på.

Denne sommeren begynte med at jeg hoppet rett inn i jobbingen etterfulgt av en gjennomført oppussing av den nye leiligheten vår på Helligvær. Min samboer Marius kjøpte en 31 fots fiskebåt for et års tid siden, som er en oppgradering av den forrige. Han fullførte skolegangen i vår, så nå skal han fiske hele året. Av den grunn bestemte vi oss for å flytte til Helligvær slik at vi kunne tilbringe mer tid sammen, ettersom det yrket han har valgt krever hans hyppige tilstedeværelse. Dette var en stor forandring for meg, etter å ha bodd sammen i byen i den forrige leiligheten vår, men å bo på ei øy, det var noe nytt for meg.
Helligvær er ei øy 15 nautiske mil ( ca 3 mil) unna Bodø. Jeg kan forklare det på den måten at hvis du tar avstanden til Landegode, og deretter samme avstanden en gang så har du Helligvær. Helligvær består av 365 øyer, en for hvert år . Sørvær er hovedøya, og det er der vi har bosatt oss. Her finner du et flott fiskersamfunn der nesten alle mennene er fiskere, og alle reiser til Lofoten på vinteren for å samle opp kvoten sin. Om du ikke er fisker er det ypperlige muligheter for å pendle til byen.

Den nye leiligheten pusset vi opp dag og natt i ca 4 dager til vi var ferdige. Vi ble svært fornøyd med det endelige resultatet. Vi hadde omgjort en gammel leilighet som så ut som den var innredet på 60 tallet ( men egentlig i 81) om til en lys moderne leilighet. Etter alt slitet hadde vi en flott plass å bo. Vi fikk utleid den gamle leiligheten vår på Bjerkeng slik at vi slapp oppsigelsestiden og kjørte flere turer med alle sakene om bord i min svigerfars båt. Dette er en relativt stor fiskebåt på 40 fot. På turen oppover fikk jeg en forferdelig nyhet om at klassekameraten min Espen var død. Dette ødela en stor del av tiden rundt dette. Jeg var helt sjokkert i en god stund.

Samme dagen vi kom til Helligvær med flyttelasset fikk vi pakket ut alt sammen, og alle som kom innom leiligheten på besøk var overrasket over det vi hadde fått utrettet bare på knappe fem dager. Etter å ha bodd i nyleiligheten en stund føles det mer som en ordentlig husholdning siden den var betraktelig større en den forrige.
Et par uker etter oppussingen og etter utallige (føltes det som) vakter på jobb hadde jeg avtalt at jeg skulle bli med foreldrene mine, min 16 årige og 24 årige bror til Danmark. Noe jeg ikke hadde gjort på flere år, så jeg gledet meg litt til å gjenoppleve minnene fra tidlige ferier i livet mitt. Marius var nødt til å fiske i sommer så han kunne dessverre ikke bli med, så det var jo litt uheldig. Vi hadde blitt enige om at vi skulle kjøre gjennom Sverige siden det er litt mer å se. Vi stoppet på flere plasser å kikket å så og sammenlignet alt med det vi finner i byene i Norge. Den første plassen vi besøkte over lengre tid var en øy som het Morsø i Danmark. Her var det veldig idyllisk og koselig. Den første kvelden koste vi oss med ost og deilig Morsøvin. Vi ble her i tre dager, deretter etterfulgt av Sæby, en fantastisk liten by nær Skagen i Danmark, her var vi i 7 dager. Jeg er ikke vant til å bo sammen med så mange mennesker på en gang så det kan uheldigvis bli litt «trangt» av og til.

Jeg og mine to brødre reiste deretter hjem med fly fra København. Mine foreldre skulle være igjen en dag i København for så å reise på en spontan tur til Kiel. Jeg syns det var fantastisk deilig komme hjem og møte Marius igjen og komme hjem til min plass.

I begynnelsen etter jeg hadde flyttet til Helligvær føltes det som jeg var på ferie. Det er jo veldig fint her og kanskje en representant for norsk idyll. Grønt gress, fiskebåter og naust. Mange blir veldig overrasket på det grunnlaget at jeg har valgt å flytte hit og hvor kjedelig det må være. Men det er faktisk mye mer å gjøre her og flere mennesker man har nærkontakt med. Jeg var en av dem med de samme meningene før. Men jeg tror det er sunt å prøve flere ting slik at man kan få et mer rundere syn på ting. Jeg har vedlagt et par bilder av Helligvær. Det første er tatt en høst natt. Det bruker å bli en del tåke på bakken når det er kaldt.
Alle disse erfaringene er noe jeg setter pris på og noe jeg tar med meg. Selvfølgelig kommer jeg alltid til å huske Espen, den flotte klassekameraten min som var så uheldig å bli tatt fra verden ufrivillig i så ung alder. Dette er noe som virker som en vekker med å ta vare på hverandre. Men også det at familien er noe man må prøve å få mer tid til selv om det er veldig hektisk akkurat da. Jeg har også lært at et prosjekt som virker veldig tungt og krevende er enklere om man er to og hjelper hverandre å se positivt på det